Papier fakturowany – oryginalne podłoże do druku

papier fakturowany

Projektujesz biznesowe zaproszenie, wizytówkę lub dyplomy? Zadbaj o właściwe podłoże dla swoich projektów. Papier fakturowany wprawdzie zwiększy koszty realizacji druku (w porównaniu chociażby z kosztami papieru kredowego). Jednak ze względu na wyjątkowy charakter projektów wydrukowanych na tym podłożu warto zwrócić na niego uwagę.  

Namacalna struktura

Zaletą papieru fakturowanego jest jego oryginalna powierzchnia, która często jest wyczuwalna dla dłoni. Drukarnie oferują obecnie szeroką gamę tego rodzaju podłoża. Różnorodna gramatura, jak również niejednolite powierzchnie papieru sprawiają, że nawet najprostszy projekt zaproszenia czy wizytówki nabierze szczególnego charakteru. W zależności od wymogów klienta i projektu,  papier fakturowany może mieć bardziej wyrazistą lub subtelniejszą strukturę. Poza tym w drukarniach dostępna jest szeroka pula tłoczeń tego rodzaju podłoża – od imitacji płótna, przez kratkę, kropki, prążki, po podłoża imitujące struktury skorupki jajka czy lnu. Jak widać, dobór właściwego wzoru papieru fakturowanego do konkretnego projektu nie jest większym problemem. Oczywiście zasoby drukarni zależne są od oferty papierni, z którą współpracuje. Jednak zarówno właściciele drukarni, jak też dystrybutorzy papieru wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i proponują szeroką gamę nie tylko wzorów, ale również kolorów papieru fakturowanego.

papier fakturowany

Papier fakturowany do różnorodnych projektów

Dużą zaletą papierów fakturowanych jest również ich zróżnicowana barwa. W zależności od wymagań projektu wydruk może być wykonany na różnorodnym tle. Wprawdzie najpopularniejszymi odcieniami są biały i kremowy, jednak równie dobrze projekt może być wydrukowany m.in. na grafitowym, brązowym, czerwonym czy zielonym podłożu.. Zróżnicowane odcienie sprawiają, że papier fakturowany można wykorzystać w różnorodnych produktach. Ten rodzaj podłoża polecany jest szczególnie do zleceń, w których znaczącą rolę odgrywa estetyka. Zaproszenie czy kartka okolicznościowa wydrukowana na podłożu z prążkowaną strukturą z pewnością będą o wiele bardziej eleganckie niż te, drukowane na zwykłym papierze kredowym. Jednak papier fakturowany to nie tylko zaproszenia i świąteczne karty. Tego rodzaju podłoże doskonale sprawdza się w druku wizytówek, okładek broszur i ekskluzywnych lookbooków, winietek czy dyplomów.

Decydując się jednak na papier fakturowany, warto dostosować kolorystykę projektu do podłoża. W przypadku zróżnicowanej struktury papieru najlepiej sprawdzą się projekty o jednolitym kolorystycznie tle. Przeładowanie barwami całego projektu w połączeniu z nieregularną strukturą podłoża może przynieść efekt wręcz odwrotny do oczekiwanego. Zbyt duże zróżnicowanie w projekcie zaproszenia czy wizytówki może sprawić, że zamiast wysokiej estetyki będzie raczej kojarzyć się z kiczem. Projekt powinien być również przemyślany pod kątem graficznym. Im mniej elementów odwracających uwagę odbiorcy, tym efekt zastosowania papieru fakturowanego większy. Warto pamiętać, że to właśnie zastosowanie tego podłoża ma odegrać główną rolę w wydrukowanym projekcie.

CZYTAJ  Wyróżnij się z tłumu – wizytówki multiloft w kolorach tęczy

papier fakturowany

Uszlachetnienia z rozsądkiem

W przypadku papieru fakturowanego należy również zachować zdrowy rozsądek przy doborze uszlachetnienia wydruku. Oczywiście dopasowane kolorystycznie tłoczone logo czy inny element projektu może być ciekawym uzupełnieniem. Jednak nie wszystkie uszlachetnienia sprawdzą się w przypadku papierów fakturowanych.

– Nie stosuje się do takich papierów foliowania. Jeżeli papier ma powierzchnię fakturowaną, to pod folią będą widoczne pęcherzyki powietrza – przyznaje Ryszard, kierownik produkcji w Kserkop sp. z o.o.

W przypadku tego podłoża nie sprawdzi się również lakier UV. Teoretycznie można rozważać uszlachetnienie lakierem UV 3D, jednak wszystko zależy od indywidualnych parametrów projektu.Poza tym dobierając uszlachetnienia wydruku, dobrze jest kierować się poczuciem estetyki. Papier fakturowany może być wyróżniający sam w sobie. Zastosowanie nieprzemyślanych uszlachetnień może sprawić, że projekt będzie „przeładowany”, a tym samym straci swój estetyczny wygląd.

CZYTAJ  Klejenie bez kleju – folia adhezyjna
Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą.

Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl

 

Ostatnio zmodyfikowane: Czerwiec 13, 2018

Zarejestruj się już dziś w Drukarni Kserkop lub Foto Kserkop i skorzystaj z atrakcyjnego rabatu -30% na pierwsze zamówienie!