Jaki rodzaj papieru wybrać na projekt zaproszeń okolicznościowych?

zaproszenia na ślub

Celem zaproszenia jest zachęcenie jego odbiorcy do przybycia na wskazaną w nim uroczystość. Dlatego jego forma ma ogromne znaczenie. Podstawą udanego projektu zaproszenia jest papier, na którym ten został wydrukowany.

Koncepcja zaproszenia

Jednak zanim przystąpisz do wyboru właściwego papieru do druku zaproszeń okolicznościowych, w pierwszej kolejności powinieneś przemyśleć koncepcję całego projektu. Aby wysłane zaproszenie zachęcało odbiorcę do udziału w uroczystości, powinno mieć właściwą formę. Istotna jest nie tylko zawarta w nim treść i użyte formy grzecznościowe, ale również jego format, układ, zawartość graficzna oraz sposób wykonania. Dlatego już na samym początku powinieneś określić, do jakiego odbiorcy ma być skierowane. Zupełnie inne grafiki i papier zastosujesz w przypadku zaproszenia na rodzinną uroczystość (np.: ślub, chrzciny, urodziny), a zupełnie inną formę powinno mieć zaproszenie biznesowe (np.: na branżową konferencję czy bankiet).

Odpowiednia gramatura

Przy wyborze właściwego papieru na zaproszenie musisz zwrócić szczególną uwagę na jego gramaturę.. W związku z tym, że zaproszenie samo w sobie jest pismem oficjalnym, do jego produkcji nie nadają się papiery o niskiej gramaturze. Doświadczone drukarnie zalecają wykorzystać w tym celu papier min. 250g/m2, który jest dość sztywny. Oczywiście gramaturę należy dostosować do samego układu zaproszenia. Ma to szczególne znaczenie w przypadku zaproszeń składanych. Zbyt duża gramatura papieru, a tym samym jego wysoka sztywność sprawiają, że jest trudny w falcowaniu. Co więcej, w przypadku zbyt grubego papieru (np. kartonu) w miejscu falcowania mogą powstać nieestetyczne.

– Najbardziej odpowiednie gramatury dla zaproszeń to 250g/m2-350g/m2 – przyznaje kierownik produkcji w Kserkop Sp. z o.o. –  Przy jej wyborze należy zwrócić uwagę na to, czy zaproszenie będzie składane i dodatkowo uszlachetniane folią. Przykładowo: jeżeli klient wybiera papier o gramaturze 350 g i na arkuszu będzie folia z dwóch stron, to niestety takie zaproszenie będzie miało dużą tendencję do otwierania się  wskutek naprężeń. W takim wypadku lepiej jest wybrać papier o mniejszej gramaturze, dzięki czemu zaproszenie będzie wyglądało bardziej estetycznie – wyjaśnia.

Pamiętaj, że papier kredowy o gramaturze 300 g nie będzie identycznej grubości jak karton o tej samej gramaturze.

Papier niepowlekany lub kredowy

Rodzaj papieru na zaproszenia powinien być dostosowany również do charakteru samego projektu. Jeśli chcesz, aby Twoje zaproszenia miały prostą, estetyczną formę, możesz skorzystać z papieru offsetowego. Niepowlekany papier sprawdza się zarówno w druku czarno-białym, jak też kolorowym. Polecany jest szczególnie do zaproszeń biznesowych, w których ceniona jest stonowana forma . Co ważne, papier niepowlekany nie będzie negatywnie rzutował na jakość zaproszenia. Obecnie drukarnie dysponują szlachetnymi papierami z tej kategorii. Jeśli oczekujesz stonowanych kolorów przy jednoczesnym zachowaniu szlachetności w dotyku, to wydruk na tym papierze spełni twoje oczekiwania.

Zaproszenie może zostać wydrukowane również na papierze powlekanym, tzw. kredowym. W tym przypadku masz do wyboru dwa warianty: błysk i mat. Jak wskazuje sama nazwa, powierzchnia pierwszego jest błyszcząca, a drugiego matowa. Chociaż oba papiery różnią się od siebie, to wydruk na nich jest do siebie podobny. Kiedy zatem powinno wybrać się mat, a kiedy błysk? Wszystko zależy od twoich oczekiwań wobec sztywności papieru. Kreda błysk będzie znacznie bardziej wiotka niż papier kreda mat o tej samej gramaturze. Dlatego, jeśli nie zależy ci na połyskującej powierzchni zaproszenia, natomiast chcesz mieć zapewnioną odpowiednią sztywność papieru, wybierz kredę mat.

Papiery ozdobne

Jeśli powyższe papiery nie spełniają Twoich oczekiwań i poszukujesz bardziej oryginalnych rozwiązań, powinieneś zapoznać się z ofertą papierów ozdobnych. Wśród nich masz do wyboru papiery perłowe, metalizowane, barwione w masie i fakturowane. Pamiętaj jednak, że zarówno faktura papieru, jak też jego kolor mają bezpośredni wpływ na jakość wydruku twojego zaproszenia.

Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą.

Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl

Dla uzyskania jak najlepszego efektu druku w przypadku papierów barwionych w masie  zalecane jest uwzględnienie w projekcie dodatkowego druku białego. Aby zrozumieć rolę białej farby, spróbuj na granatowej kartce napisać coś żółtym długopisem. Udało się? Czy może z żółtego koloru zrobił się kolor niebieski? Teraz napisz na tej samej kartce coś białym korektorem. Kiedy wyschnie, nanieś na niego tusz żółtego długopisu. Czy tym razem żółte pozostało żółte? Na takiej samej zasadzie przebiega druk na papierach ozdobnych. Biała farba pełni funkcję podkładu oddzielającego kolorowy, ozdobny papier od nadrukowanego projektu, dzięki czemu wydrukowana grafika zachowuje swoje barwy i ostrość.

metalizowany papier okolicznościowy

Jednak biały wydruk może mieć jeszcze inne, ciekawe zastosowanie. Teoretycznie biały to biały. Jednak w kontekście graficznych projektów, cyfrowych wydruków i różnorodnych papierów białe nie zawsze pozostaje białe. Jak to możliwe? Aby łatwiej to zrozumieć, sięgnij chociażby po przykładowy wzornik kolorów farb ściennych. U jednego z czołowych producentów farb znajdziesz od kilku do kilkunastu wariantów białej farby. Taka sama zasada obowiązuje w przypadku papierów do druku. Teoretycznie każdy z nich jest biały. Jednak poszczególne rodzaje różnią się tzw. punktem bieli. Jedne są białe niczym śnieg, inne będą miały odcień zbliżony do bardzo jasnej szarości, jeszcze inne będą miały kremowy akcent. Jak można to wykorzystać? Biały nadruk o jaśniejszym tonie niż punkt bieli konkretnego papieru da efekt białego lakieru. Pozwoli to nadać twoim zaproszeniom wyjątkowego wyglądu, a jednocześnie nie narazi cię na wygórowane koszty wydruku.

CZYTAJ  Aby białe było białe – biały nadruk i druk z wyboru

A może multiloft?

Ciekawym wariantem papieru na zaproszenia jest tzw. multiloft, czyli technologia łączenia kilku warstw papieru. Łączenie nie wymaga klejenia na mokro. Dwie warstwy papieru pokryte kontaktowym klejem łączone są z papierem barwionym w masie. Technologia  pozwala na stworzenie unikalnego papieru z kolorową przekładką (14 kolorów do wyboru) i twardszym podłożem. Ten wariant papieru zalecany jest do projektów zaproszeń niewymagających falcowania.

Uszlachetnienie wzbogaci zaproszenia

Zaproszenie może wyróżnić nie tylko oryginalny papier, ale również różnego rodzaju uszlachetnienia. W zależności od wybranego podłoża druku wydrukowany projekt możesz dodatkowo pokryć zabezpieczającą folią lub lakierem UV. Tego rodzaju zabiegi nie tylko udoskonalą wygląd zaproszenia, ale również zwiększą jego odporność na ewentualne uszkodzenia. Decydując się jednak na uszlachetnienie, powinieneś się w pierwszej kolejności upewnić, czy wybrany przez ciebie papier nadaje się na taki zabieg. Papier ozdobny jest na tyle szykowny, że pokrycie go dodatkową folią wręcz negatywnie wpływa na jego wyraz. Ponadto do zabezpieczenia folią nie nadają się również papiery fakturowane. Ich nieregularne struktury nie  przylegają idealnie do folii, a tym samym tworzą się nieestetyczne pęcherzyki powietrza.

uszlachetnienia druku

Pomocny wzornik

Jeśli należysz do osób, które przed zakupem czegokolwiek muszą dotknąć wybrany produkt, to wybierając odpowiedni papier na zaproszenia, powinieneś skorzystać ze wzornika. Drukarnia prześle go na Twój adres, abyś namacalnie mógł poznać oferowane przez nią papiery. Próbki papierów w poręcznej formie pomogą w wyborze właściwego  wariantu nie tylko Tobie, ale również klientowi, dla którego projektujesz zaproszenie. Zamówienie wzornika jest z reguły dodatkowo płatne. Jednak wydanie kilkudziesięciu złotych jest niczym w porównaniu z kosztami nieudanego wydruku czy narzekaniem niezadowolonego klienta. Ponadto oferta papierów  w drukarskich wzornikach dotyczy nie tylko zaproszeń, ale również pozostałych produktów dostępnych w ofercie drukarni. Będziesz mógł z niego skorzystać również w późniejszym czasie, kiedy będziesz chciał zamówić np.: oryginalne wizytówki czy inne drukowane materiały promocyjne.

zaproszenie

Ostatnio zmodyfikowane: Listopad 6, 2017

Zarejestruj się już dziś w Drukarni Kserkop lub Foto Kserkop i skorzystaj z atrakcyjnego rabatu -30% na pierwsze zamówienie!