Jak przygotować plik do druku?

Autor | Printowe porady

przycisk print na klawiaturze

Składając zlecenie w drukarni, musisz zadbać o odpowiednie przygotowanie pliku do druku. Dopilnowanie kilku szczegółów zagwarantuje, że zlecony wydruk w pełni odwzoruje przygotowany przez Ciebie projekt.

W odniesieniu do technologii

Odpowiednio przygotowany plik do druku nie powinien uwzględniać wyłącznie Twoich oczekiwań. Wszystkie jego parametry – rozpoczynając od formatu poprzez przestrzeń kolorystyczną, a na nafarbieniu kończąc – powinny odnosić się do technologii druku, która jest wykorzystywana przez docelową drukarnię. Oczywiste jest, że plik przygotowany do druku na ploterze nie spełnia wymagań innych technologii drukarskich (np. druku HP Indigo). Dlatego też zanim przystąpisz do ostatecznego formatowania pliku, dowiedz się, z jakich technologii czy maszyn drukarskich korzysta wybrana przez Ciebie firma.

Format pliku

Pierwszą kwestią jest format, w jakim powinien być zapisany plik do druku. Ze względu na różne wersje oprogramowania graficznego wykorzystywanego przez grafika i drukarnię zapisanie pliku we właściwym formacie pozwoli uniknąć błędów przy jego dalszej eksploracji.

-Klienci popełniają wiele błędów podczas przygotowania pliku do druku – przyznaje główny grafik w Kserkop sp. z o.o. Do najczęstszych należą m.in. niedostosowanie pliku do ogólnych wymogów drukarni dotyczących spadów (często wręcz ich brakuje), wymiarów projektu, wewnętrznych marginesów czy zastosowanych fontów. Wiele błędów dotyczy również kolorystyki, m.in. zbyt niska rozdzielczość, a co za tym idzie błędnie zbudowana kolorystyka do druku, a nawet błędna kolorystyka CMYK/RGB. Często klienci ustawiają również zbyt duże nafarbienie projektu, czego efektem jest pękanie farby podczas nadruku – dodaje.

 Najbezpieczniejszy PDF?  

Często wykorzystywanym formatem pliku do druku jest format PDF. Pozwala on na zapis grafiki wektorowej. Ma to szczególne znaczenie wtedy, gdy przesłany do drukarni projekt ma być drukowany w różnych rozmiarach. Modyfikacja rozmiaru grafiki nie wpływa negatywnie na jej jakość. Wysoka jakość pliku graficznego zostaje zachowana również w momencie jego eksportu z programu graficznego do formatu PDF. Dlatego też ten format zalecany jest do zapisu większości plików przeznaczonych do wydruku.

A może JPG lub TIFF?

Innymi formatami akceptowanymi przed drukarnie są formaty JPG i TIFF. Pierwszy z nich pozwala na dużą kompresję plików graficznych. Jednak wraz ze zmniejszającym się rozmiarem pliku spada jakość zapisanej grafiki, co oznacza, że przesłane przez Ciebie do drukarni zdjęcie może wydrukować się w bardzo kiepskiej jakości. Jego wadą jest również brak możliwości zapisu fizycznych rozmiarów pliku, a tym samym nie nadaje się do druku wielkoformatowego. Natomiast TIFF to format zapisu grafiki rastrowej. Pliki zapisane w tym formacie mają wiele informacji, natomiast kompresja nie naraża ich na straty jakościowe. To, co wyróżnia ten format na tle JPG, to większa rozpiętość barwna (JPG – 8 bitów/kanał, TIFF – 16 bitów/kanał) oraz bezstratne kompresowanie. Co ważne, format TIFF jest formatem umożliwiającym profesjonalne wykorzystanie plików graficznych. Dlatego jeśli rozważasz możliwość ingerencji grafika z drukarni w przesłany plik, powinieneś zapisać go w tym formacie.

Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą.

Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl

Spady i marginesy bezpieczeństwa

Przygotowując projekt ulotki czy wizytówki zależy Ci na tym, aby wydrukowany produkt wyglądał niemal identycznie jak ten w projekcie. Abyś nie był rozczarowany ewentualnym pojawieniem się białej oblamówki wokół Twojej wizytówki, nie powinieneś zapomnieć o odpowiednim ustawieniu spadów i marginesów. Spady to 3 mm zapasu projektowanej grafiki, która przekracza linię cięcia produktu. Pamiętaj, że Twoje ulotki czy wizytówki będą produkowane masowo. Masowo również będą cięte za pomocą gilotyny. Podczas nacisku noża na warstwę arkuszy minimalne przesunięcie linii cięcia jest niemal pewne. Pozostawienie niewielkiego zapasu pozwoli uniknąć sytuacji, w której przesunięcie linii cięcia będzie skutkowało powstaniem białej, nieestetycznej krawędzi.

maszyny drukarskie

Oprócz spadów ustaw również tzw. marginesy bezpieczeństwa, czyli ok. 5 mm odstępu między istotnymi elementami graficznymi a ramką projektu. Wówczas ewentualne przesunięcie ostrza gilotyny nie będzie ingerować w treść projektu, a awers i rewers w druku dwustronnym ułożą się symetrycznie względem siebie.

CMYK czy RGB?

Kluczowy wpływ na jakość wydruku pliku ma zastosowanie właściwej przestrzeni barwnej. W zależności od technologii wydruku możesz zaprojektować grafikę w przestrzeni CMYK lub RGB. Ta pierwsza wykorzystywana jest w kolorowym druku offsetowym (poligrafia o dużym nakładzie), cyfrowym laserowym oraz lateksowym i solwentowym. RGB zaś stosuje się w druku pigmentowym fotografii (chociaż druk w przestrzeni CMYK również jest możliwy) oraz na fotolabach w procesie wywoływania zdjęć.

złoty papier

Wybór właściwej przestrzeni barwnej jest ważny ze względu na znaczne różnice kolorystyczne pomiędzy CMYK a RGB. Poza tym przekonwertowanie pliku z RGB na CMYK może skutkować mniejszym nasyceniem barw, ich wyblaknięciem, a nawet znaczną rozbieżnością zamierzonego koloru. Dlatego też odpowiednią przestrzeń barwną powinieneś wybrać na samym początku pracy z plikiem graficznym.

Nafarbienie

Gdy oddajesz plik do profesjonalnej drukarni, z pewnością zależy Ci na wysokiej jakości wydruku. Szczególnie jeśli Twoja grafika zawiera wiele istotnych szczegółów. Aby mieć pewność, że wydruk przyniesie oczekiwany efekt, zadbaj o ustawienie właściwego nafarbienia.

Nafarbienie to wyrażana w procentach suma pokrycia farbami CMYK w konkretnym punkcie graficznym projektu. Jego maksymalna wartość może wynieść 300%. Jednak ustawienie odpowiednich parametrów procentowych farb powinieneś uzależnić od rodzaju papieru, na którym będzie drukowany projekt. Przykładowo: dla papieru gazetowego nafarbienie nie powinno przekroczyć 240%, dla pozostałych papierów niepowlekanych – 280%, dla papierów powlekanych – 330%.  Jeśli chcesz uzyskać efekt głębokiej czerni, powinieneś zastosować kombinację: C-40%, M-30%, Y-30%, K-100%, a suma farb nie powinna przekroczyć 220%.

mężczyzna trzymający kolorowy wydruk

Niedostosowanie poziomu nafarbienia do rodzaju wykorzystywanego podłoża może sprawić, że farby zleją się po wydrukowanym arkuszu. W takim przypadku wyeksponowanie istotnych szczegółów będzie niemożliwe. Poza tym zbyt duża ilość farby może spowodować pojawienie się mikropęknięć na ciemnych elementach grafiki, co będzie rzutowało na mniejszą odporność wydruku na uszkodzenia.

Rozdzielczość 300 ppi

Aby wydrukowany plik miał odpowiednią ostrość, musisz ustawić jego odpowiednią rozdzielczość przed oddaniem go do druku. W przypadku grafik przeznaczonych do wydruku ich właściwa rozdzielczość to 300 ppi. Oczywiście to, czy plik sformatowany do 300 ppi wydrukuje się poprawnie, zależy również od jakości samej grafiki. Samo powiększenie pliku znalezionego w internecie (z reguły o rozdzielczości 72 ppi) do rozdzielczości drukarskiej nie wystarczy, by wydrukować go w wysokiej jakości. Dlatego warto przywiązać wagę do kwestii rozdzielczości już w momencie kompletowania elementów graficznych projektu. Może bowiem okazać się później, że Twoje logo na wizytówce po wydruku zamieniło się w zlepek kolorowych plam.

Dostosuj do pola zadruku

Już na etapie projektowania powinieneś uwzględnić tzw. pole zadruku urządzenia, na którym będziesz drukował projekt. Określa ono liczbę wydrukowanych arkuszy, na których zmieści się wydruk Twojej grafiki. Dostosowanie rozmiaru projektu do powierzchni pola zadruku pozwala zoptymalizować cały proces wydruku. Niekiedy zmniejszenie rozmiaru projektu o kilka milimetrów pozwala zwiększyć liczbę użytków w polu zadruku, a tym samym ogranicza liczbę wykorzystanych arkuszy.

Pomocne narzędzia

Jeśli mimo wszystko przygotowanie pliku do druku będzie sprawiało Ci problem, zawsze możesz skorzystać ze specjalnych szablonów udostępnianych przez drukarnie. Pomogą Ci właściwie rozplanować ułożenie projektu. Z reguły takie szablony odpowiadają poszczególnym produktom oferowanym przez drukarnię. Możesz je pobrać ze strony internetowej wybranej firmy drukarskiej.

handbook

Ostatnio zmodyfikowane: 20 listopada, 2019

Zarejestruj się już dziś w Drukarni Olleprint lub Foto Kserkop i skorzystaj z atrakcyjnego rabatu -30% na pierwsze zamówienie!