Czarny jak smoła! Czy warto wykorzystywać czerń w kampaniach promocyjnych?

kolor czarny

Kolor ten często kojarzony jest z mocną kawą lub kotem przynoszącym pecha. Chociażby ze względu na tak zróżnicowane skojarzenia kolor czarny ma szerokie zastosowanie w projektach graficznych. Jego umiejętne wykorzystania może rzeczywiście zadziałać na odbiorców materiałów jak solidna kawa i pobudzić ich do konkretnego działania.

Kolor czarny – stonowane poczucie elegancji

Kolor czarny często utożsamiany jest również z czarnymi, biznesowymi garniturami. Bez wątpienia dodaje on elegancji i szyku. Z tego też powodu czerń wykorzystywana jest bardzo często w promocji prestiżowych produktów. I chodzi tutaj nie tylko o reklamy czarnych samochodów, ale również chociażby o wykorzystanie subtelnej czerni do produkcji opakowań na niektóre produkty. Z pewnością zgodzisz się, że zestaw piśmienniczy zapakowany w czarne etui robi na Tobie większe wrażenie niż ten sam długopis i pióro w opakowaniu w innym kolorze.

CZYTAJ  Nie tylko miłość... O znaczeniu koloru czerwonego w projektach graficznych

Jednak chcąc podkreślić wyjątkowość danego produktu tą barwą, trzeba zachować odpowiednią ostrożność. Zbyt duże przesycenie czarną elegancją może wznieść w psychice konsumenta barierę nie do pokonania. Za mocne akcentowanie wartości produktu kolorem czarnym może bowiem wprowadzić odbiorcę w błąd, sugerując, że promowany produkt jest zbyt drogi i prestiżowy jak na jego możliwości.

Kolor bez znaczenia?

W przypadku czarnego należy zauważyć również, że bardzo często jest on wykorzystywany jako tło dla innych grafik konkretnego projektu. W takich przypadkach traci on swoje symboliczne znaczenie i staje się uniwersalnym podłożem dla innych barw. Zastosowanie czarnego jedynie jako otoczki dla całego projektu sprawia, że zostają w nim uwydatnione elementy kolorowe. Każdy kolor otoczony czernią staje się bardziej wyrazisty i sprawia wrażenie, jakby wręcz wybijał się z tła. Z drugiej strony kolor czarny jako background dla całości równoważy kompozycję projektu. Nawet krwistoczerwone auto nabierze subtelnego wyrazu na czarnym tle plakatu.

CZYTAJ  Uniwersalny kolor niebieski? Jak go wykorzystać w projektowaniu materiałów reklamowych?

Wykorzystując czerń, warto również odnieść się do kontekstu kulturowego kraju, w którym będzie wykorzystywany materiał promocyjny.

– Oczywiste jest, że symbolika barw uwarunkowana jest kulturowo. Czerń w Polsce jest symbolem żałoby, jednak w Indiach taką symbolikę ma kolor biały – wyjaśnia dr Marek Borowiński, shopdoctor.pl. Dlatego, jeśli Twój materiał promocyjny ma mieć wymiar międzynarodowy, zweryfikuj znaczenie czerni w krajach docelowych, aby uniknąć kolorystycznego faux pas.

Aby czarne było czarne

Chcąc wykorzystać kolor czarny w projekcie graficznym, trzeba dokładnie przemyśleć nie tylko samą jego koncepcję, ale również późniejszy wydruk. Możliwość eksperymentowania nasyceniem koloru czarnego w druku z jednej strony daje wiele możliwości. Wykorzystując jeden kolor i ustawiając właściwie jego parametry nasycenia, można uzyskać wrażenie zastosowania różnych odcieni. Z drugiej strony należy zachować dużą ostrożność przy ustalaniu odpowiedniej wartości nafarbienia. Głęboka czerń jest tworzona z czterech kolorów palety CMYK. Wbrew pozorom ustawienie 100% wartości dla Black nie przyniesie efektu wyrazistej czerni. Wręcz przeciwnie: przy takich ustawieniach bardzo prawdopodobne będzie prześwitywanie podłoża. Dlatego w celu uzyskania głębokiej czerni zaleca się dobrać składowe CMYK w następującej proporcji: C: 40%, M: 30%, Y: 30%, K: 100%. Jednak należy w tym przypadku zwrócić uwagę na to, aby wartość nafarbienia nie przekroczyła progu 220%.

– Częstym błędem w zleconych do druku projektach jest to, że obiekty w kolorze czarnym mają pokrycie 300-400%. Jest to duży problem dla drukarni, ponieważ tak duża ilość farby zaczyna się zlewać z arkusza lub przyklejać do kolejnej kartki. Owszem, kolor jest dużo bardziej intensywny, ale tak naprawdę niemożliwy do zrealizowania – przestrzega Ryszard Karoń, kierownik produkcji w Kserkop. – Dlatego też pliki przesyłane przez klientów są automatycznie poprawiane i po korekcji mają maksymalnie 300%. Poza tym przy naszej technologii jesteśmy w stanie wydrukować plik, w którym jest 100% Black z głęboką czernią w taki sposób, że farbę czarną nakładamy dwukrotnie – podkreśla.

Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą.

Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl

Co więcej, jeśli chcesz wykorzystać kolor czarny jako tło, lepiej w tym celu użyć czarnego papieru barwionego w masie, który będziesz mógł zadrukować docelowymi kolorami.

Ostatnio zmodyfikowane: Grudzień 11, 2017

Zarejestruj się już dziś w Drukarni Kserkop lub Foto Kserkop i skorzystaj z atrakcyjnego rabatu -30% na pierwsze zamówienie!