Wysyłanie świątecznych kartek z życzeniami może być miłym akcentem nie tylko w relacjach prywatnych, ale również biznesowych. Dobrze przemyślane kartki świąteczne dla firm wysłane do kontrahentów skutecznie umocnią wizerunek prowadzonego biznesu.
Życzenia wciąż popularne
Wbrew pozorom i rozwiniętym kanałom komunikacji elektronicznej, tradycyjne kartki okolicznościowe nadal są dość popularne. Wynika to z pewnością z wieloletniej tradycji wysyłania kartek z życzeniami. Poza tym karki świąteczne bożonarodzeniowe są częścią całego przedświątecznego rytuału i wzmacniają życzliwą atmosferę z okazji zbliżających się świąt. I co chyba najważniejsze, wysłanie tradycyjnej firmowej kartki świątecznej wymaga znacznie więcej zaangażowania właściciela firmy (albo odpowiedzialnej za komunikację firmy komórki) niż wysłanie newslettera z elektronicznymi życzeniami. Adresat takich świątecznych życzeń z pewnością to doceni.
Życzenia w estetycznym wydaniu
Warto zdać sobie sprawę, że kartki świąteczne dla firm to nie tylko wyraz pamięci o biznesowych partnerach, ale przede wszystkim istotnym element business savoir vivre.
– Firmowe kartki z życzeniami to bardzo dobra i relatywnie niedroga metoda utrzymywania relacji biznesowych, nawiązująca do znanej nam wszystkim tradycji, a więc bezpieczna pod kątem komunikacji – podkreśla Wojciech S. Wocław – zawodowy konferansjer i dyrektor generalny Polskiej Szkoły Etykiety. – Dodajmy jednak, że wysyłanie takich kartek ma sens jedynie w krajach należących do kręgu kulturowego, który zna święto Bożego Narodzenia. Składanie takich życzeń klientowi z Chin, który nie obchodzi tego święta, mijałoby się z celem. Klient z Chin mógłby za to złożyć takie życzenia kontrahentowi z Polski – dodaje.
Aby jednak kartki okolicznościowe dobrze zrealizowały swoje zadanie biznesowe, powinny mieć dokładnie przemyślaną i zaprojektowaną formę. Pula ponad 100 papierów do ich wydruku (np. fakturowane, barwione w masie, perłowe czy metalizowane) oraz wiele możliwości uszlachetnień (chociażby tłoczenie firmowego logo) sprawią, że twoje firmowe kartki świąteczne staną się wyjątkowe.
Z biznesową dyplomacją
Podczas pracy nad projektem firmowych kartek z życzeniami musisz jednak pamiętać o jednej, bardzo istotnej rzeczy. Karki okolicznościowe zrealizują swoje zadanie tylko wtedy, gdy będą dość uniwersalne. Chociażby zbyt bezpośrednie nawiązywanie do symboli religijnych może zostać źle odebrane przez biznesowych partnerów.
– W kwestii symboli religijnych w firmowych kartkach z życzeniami powinniśmy przede wszystkim zapytać, czy w biznesie jest na to miejsce i czy nie urazi to naszych kontrahentów. Jeśli mamy wątpliwości, lepiej wybrać kartkę przedstawiającą choinkę niż scenę religijną – radzi Wojciech S. Wocław. – Z drugiej strony wysyłanie kartek z napisem „Happy holidays“ na tle prószącego śniegu przypomina mi wytwarzanie alternatywnej rzeczywistości. Mimo wszystko w Polsce i w Europie pod koniec grudnia jednak obchodzimy Boże Narodzenie. Sam najchętniej wybieram kartki przedstawiające dzieła sztuki (obrazy, płaskorzeźby, witraże) tematycznie związane z tym okresem. Jest i scena religijna, i sztuka, która ma wartość uniwersalną – podpowiada.
Istotną kwestią jest również treść samych kart. Kartki świąteczne bożonarodzeniowe adresowane do biznesowych kontrahentów powinny zawierać uniwersalne życzenia. Niedopuszczalne jest zamieszczanie w biznesowych kartach świątecznych rymowanych życzeń znalezionych w internecie, których zarówno forma, jak też treść pozostawiają wiele do życzenia. Nawiązywanie do religii również może być dość niebezpieczne. Jak zatem powinny wyglądać biznesowe życzenia?
– Z pewnością nie powinny być ani zbyt patetyczne, ani też być kopią krążącego po internecie od dekady wierszyka „Śniegu po szyję, Mikołaja w kominie“… Pamiętajmy, że w ten sposób wyrażamy naszą pamięć, a nie deklarację, czego dosłownie komuś życzymy – zaznacza Wojciech S. Wocław. – Poza tym karty adresowane do najważniejszych kontrahentów może zostać podpisane odręcznie przez prezesa firmy – dodaje.
Warto też w wydruku treści życzeń wykorzystać druk personalizowany. Sam przyznasz, że bardziej cieszą cię życzenia skierowane do ciebie z imienia i nazwiska niż te sformułowane bezosobowo. Więcej o personalizacji wydruku przeczytasz tutaj.
Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą. Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl |
Czy rzeczywiście warto?
Jeśli nadal zastanawiasz się, czy kartki świąteczne dla firm to na pewno dobry pomysł, po prostu porównaj koszt ich wykonania z potencjalnymi zyskami, jakie możesz osiągnąć. Koszt druku cyfrowego firmowych kartek z życzeniami z pewnością nie zrujnuje budżetu twojej firmy. Jeśli nie masz czasu bądź możliwości samodzielnego zaprojektowania wzoru zaproszenia, zawsze możesz skorzystać z udostępnionych przez drukarnię kreatorów. Drukarnia, która od lat realizuje tego rodzaju zlecenia, zaproponuje ci tylko sprawdzone wzory, a sam wydruk zajmie niewiele czasu.
Teraz zyski. Po pierwsze, wywołasz u kontrahenta miłe skojarzenia z twoją firmą. Po drugie, umocnisz w jego świadomości wizerunek twojej marki. Po trzecie, jeśli twoje zaproszenie będzie rzeczywiście urzekające, jest duża szansa, że zostanie wyeksponowane przez kontrahenta chociażby w jego biurze. Pozwoli to na dostrzeżenie twojej marki przez większe grono odbiorców.
Czy nadal masz jakieś wątpliwości? Jeśli mimo wszystko tak, to pomyśl, czy sam nie lubisz otrzymywać kartek świątecznych. Odpowiadając na to pytanie, nie masz już chyba żadnych wątpliwości, że kartki świąteczne bożonarodzeniowe to dobra inwestycja. Pamiętaj jednak, aby wydruku kartek nie zlecać na ostatnią chwilę. Im bliżej do świąt, tym drukarnia ma więcej zleceń w tym zakresie, a tym samym wydłuża się czas oczekiwania na produkt. Dlatego już dziś zastanów się nad twoją firmową kartką świąteczną, aby ta dotarła do twoich partnerów biznesowych na czas.
Ostatnio zmodyfikowane: 2 stycznia, 2018