Jak wielkie marki trafiają do serc klientów?

Autor | Printowe porady

druk spersonalizowany

Z pewnością kojarzysz etykiety Coca-Coli, na których słynne logo zastąpiono polskimi imionami czy pseudonimami. Przyznaj się, że sam wybierałeś tę butelkę czy puszkę, na której widniało Twoje imię. Oznacza to, że zastosowana przez producenta napoju personalizacja druku przyniosła oczekiwany efekt.

Napój ze „słoneczkiem”

Oficjalnym celem kampanii „Podziel się radością” było ułatwienie klientom przekazywania pozytywnych emocji. Miała temu służyć właśnie puszka czy butelka Coca-Coli z nadrukowanym na niej imieniem czy pieszczotliwym określeniem. Ten chwyt marketingowy okazał się strzałem w dziesiątkę. Klienci zaczęli poszukiwać w sklepach napoju z etykietą, której treść odpowiadała ich indywidualnym upodobaniom. Sprzedaż napoju na rynku amerykańskim w pierwszym kwartale kampanii wzrosła o 0,4%, gdzie dotąd od 11 lat dochody firmy systematycznie spadały. Ponadto sama kampania wywołała wiele dyskusji zarówno wśród konsumentów, jak również agencji marketingowych na całym świecie. Dzięki drukowi spersonalizowanemu popularny napój gazowany zaczął być kojarzony z pozytywnymi relacjami międzyludzkimi.

Nutella – Twój krem

Coca-Cola to nie jedyna firma, która wykorzystała w swoim marketingu wydruk spersonalizowany. Po identyczne rozwiązanie sięgnęła firma Ferrero Polska, producent popularnego kremu kanapkowego Nutella. Początkowo na słoikach z produktem również pojawiły się etykiety z imionami. Jednak Ferrero Polska poszło z czasem o krok dalej. W 2015 r. ruszyła kampania, w której zwolennicy kremu kanapkowego mogli zamówić dwie etykiety na słoik z wybranym przez siebie hasłem. Jedyne, co trzeba było zrobić, aby zamówić oryginalne etykiety, to wpisać na stronie internetowej producenta unikalny kod spod wieczka Nutelli. Chyba wpływu tego marketingowego chwytu na sprzedaż produktu nie trzeba tłumaczyć…

Mapka spod Twojego domu

Jednak druk spersonalizowany to nie tylko umieszczenie losowego imienia na etykiecie czy puszcze. Ciekawym przykładem wykorzystującym tę technikę były ulotki promujące nowo otwartą restaurację McNellie’s w stanie Oklahoma. Restaurator rozesłał do swoich potencjalnych klientów ulotkę, która zawierała nie tylko kupon rabatowy, ale również mapkę wskazującą drogę do restauracji spod domu każdego z klientów. Przygotowanie tej spersonalizowanej kampanii wymagało wiele wysiłku i inwestycji (konieczność przygotowania każdorazowo nowego projektu mapy). Jednak nietypowa akcja marketingowa zwróciła uwagę klientów na tyle, że co czwarty adresat ulotki odwiedził nowy lokal i wykorzystał otrzymane zniżki.

Wyjątkowy klient

Dobrze przemyślana kampania oparta na spersonalizowanym druku sprawi, że Twój klient poczuje się wyjątkowo. Dlatego warto przygotować dedykowane produkty, aby wyrazić mu swoją wdzięczność za konsumencką lojalność.

Tego rodzaju akcję przeprowadziły dwie redakcje prasowe. Pismo „OOH Magazine” w 2012 r. spersonalizowało okładki swojego czasopisma. Okładka każdego z 4000 egzemplarzy wydania nie tylko zawierała indywidualny motyw hollywoodzkiej gwiazdy, ale była dodatkowo opatrzona imieniem i nazwiskiem osoby prenumeratora.

W nieco innym kierunku poszedł wydawca niemieckiego magazynu politycznego „Cicero”. Każdy z prenumeratorów otrzymał pod koniec 2007 r. czasopismo z oryginalnym zdjęciem obrazującym wydarzenia polityczne mijającego roku. Każdy ze 160 tys. egzemplarzy tytułu miał inną okładkę, a do realizacji tej kampanii wykorzystano ponad 50 mln zdjęć. Efekt? Każdy prenumerator otrzymał unikalne wydanie magazynu z niepowtarzalną okładką. Ty nie ucieszyłbyś się z takiego oryginalnego prezentu?

Rabat na urodziny

Z pewnością zastanawiasz się, co decyduje o tym, że druk spersonalizowany staje się skutecznym narzędziem promocyjnym. Wszystko zależy od tego, w jak dużym stopniu dostosowałeś przesłaną ofertę czy produkt do zapotrzebowania konkretnego klienta. Im więcej danych na temat upodobań klienta masz, tym bardziej możesz dopasować druki promocyjne firmy do jego oczekiwań.

Doskonałym przykładem wykorzystania w druku spersonalizowanym dodatkowych informacji o kliencie są przesyłane przez firmę Orsay kupony rabatowe z okazji… urodzin. Każdy klient, a raczej klientka, która należy do Klubu tej firmy odzieżowej, na kilka tygodni przed swoimi urodzinami otrzymuje pocztą tradycyjną kupon rabatowy opiewający na kilkadziesiąt złotych. Biorąc pod uwagę zamiłowanie pań do zakupów oraz ich przywiązanie do jubileuszy, otrzymanie takiego upominku jest miłym akcentem. Spróbuj znaleźć kobietę, która nie wykorzysta kilku dodatkowych złotych na nowy żakiet czy sukienkę!

Usługi szyte na miarę

Druki spersonalizowane mogą skutecznie promować nie tylko produkty, ale również usługi. Szczególnie wtedy, kiedy będą tworzone na podstawie kilku danych dotyczących preferencji klientów.

Przykładem takiego działania były spersonalizowane druki transakcyjne wprowadzone przez jedną z największych japońskich firm obsługujących transakcje kart kredytowych – Mitsui Card Co. Ltd. Spółka na drukach prezentowała swoje produkty i usługi, które były w pełni dostosowane do profilu klienta. Ich dobór był oparty o analizę danych dotyczących m.in.: płci, wieku, salda konta czy wielkości dokonanych transakcji. Klient realizujący transakcję za pomocą w pełni spersonalizowanego druku mógł zapoznać się z usługami szytymi na jego miarę.

Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą.

Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl

Nowoczesny druk personalizowany – kody QR

Obecnie oferta drukarni musi nadążać za zmieniającymi się trendami technologicznymi. Firmy drukarskie sięgają po coraz nowsze rozwiązania, aby sprostać oczekiwaniom klientów. Jednym z nich jest personalizacja druku w formie zindywidualizowanych kodów QR.

Ten wariant wykorzystała w swojej promocji firma Heineken. Podczas organizowanego Heineken Open’er Festival udostępniała jego uczestnikom namiot, w którym każdy mógł stworzyć swój indywidualny kod QR. Wydrukowany na folii samoprzylepnej kod uczestnicy festiwalu naklejali na swoje ciało. Po co? Spersonalizowany kod mógł zawierać różnego rodzaju dane kontaktowe danej osoby, np.: numer telefonu, adres e-mail czy link do profilu na wybranym portalu społecznościowym. Każdy, kto chciał nawiązać kontakt z innym uczestnikiem festiwalu, musiał jedynie zeskanować swoim smartfonem kod QR z jego ciała. Celem akcji było ułatwienie nawiązywania kontaktów wśród festiwalowiczów. Własne kody QR stworzyło niemal 5 tys. osób!

Tajemnica sukcesu – druk zmiennych danych

Wbrew pozorom wykonanie druków spersonalizowanych nie jest obecnie skomplikowane. Współczesne technologie i maszyny drukarskie pozwalają na szybką i wysokojakościową realizację tego rodzaju produktów. Sam proces polega na umieszczeniu unikalnych, indywidualnych informacji o kliencie na każdym egzemplarzu zaplanowanego nakładu druku. Informacje pobierane są z utworzonej wcześniej bazy danych. Maszyna cyfrowa wykonująca wydruk jest kompatybilna z aplikacją przetwarzającą dane zgromadzone w formacie Excel, Access czy .txt. Każdy materiał, na którym możliwe jest drukowanie cyfrowe lub laserowe, może być spersonalizowany. Wydruk materiałów promocyjnych dopasowany do indywidualnych upodobań Twoich klientów to skuteczne narzędzie promocyjne. Zamów spersonalizowane ulotki dla swojej firmy i przekonaj się, że to naprawdę działa!

Zdjęcie główne pochodzi z materiałów prasowych Coca-Coli http://www.coca-colacompany.com/stories/ShareanIceColdCoke

Ostatnio zmodyfikowane: Listopad 6, 2017

Zarejestruj się już dziś w Drukarni Kserkop lub Foto Kserkop i skorzystaj z atrakcyjnego rabatu -30% na pierwsze zamówienie!