Identyfikacja wizualna w drukach akcydensowych

AdministratorAutor | Printowe porady

identyfikacja wizualna firmy w materiałach drukowanych

Każda firma, chcąca wyróżniać się na rynku, powinna mieć opracowaną właściwą identyfikację wizualną, którą będzie konsekwentnie wykorzystywać w materiałach promocyjnych. Dlaczego identyfikacja wizualna firmy w materiałach drukowanych jest tak ważna i jak właściwie ją stosować?

Identyfikacja wizualna vs. chaos

W pierwszej kolejności warto wyjaśnić, czym właściwie jest identyfikacja wizualna firmy. Najkrócej mówiąc, to zbiór różnych elementów graficznych, typograficznych, muzycznych i innych, wraz z wytycznymi odnośnie do sposobu ich wykorzystania w różnorodnych materiałach promocyjnych. Właściwie opracowana identyfikacja wizualna powinna być przede wszystkim zgodna z założeniami i sposobem działania danej firmy. Istotna jest również spójność oraz logiczność poszczególnych elementów. Zarówno logo, nazwa firmy, jak też inne elementy graficzne wykorzystywane w materiałach promocyjnych powinny ze sobą współbrzmieć. Dlatego też odpowiednio zaprojektowana identyfikacja wizualna firmy jest skutecznym narzędziem w walce z graficznym i reklamowym chaosem.

Celem materiałów promocyjnych jest utrwalanie w pamięci klientów marki przedsiębiorstwa. Poza tym konsekwencja jej stosowania pozytywnie przełoży się na zwiększenie rozpoznawalności marki. Dobrze przemyślana identyfikacja wizualna firmy w materiałach drukowanych, reklamowych i promocyjnych realizuje to założenie. Ujednolicenie elementów wykorzystywanych w materiałach promocyjnych oraz konsekwencja ich wykorzystywania eliminują ryzyko zakłócenia komunikacji z klientem i pojawienia się dezinformacji w materiałach promocyjnych. Ponadto metodyczne promowanie wizerunku firmy będzie zwiększało zaufanie klientów do danej marki.

identyfikacja wizualna, komputer, rysowanie

Firmowe druki akcydensowe

Poruszając kwestię identyfikacji wizualnej, warto nawiązać do wykorzystania jej w drukach akcydensowych. Trzeba jednak „odczarować” pojęcie akcydensu, gdyż dla wielu osób jest ono po prostu niezrozumiałe. Cytując Słownik Języka Polskiego, akcydens to nic innego jak „druk okolicznościowy”. Do podstawowych firmowych druków akcydensowych należą wizytówki, papier wykorzystywany w korespondencji czy koperty oznaczone firmowym logo. Każde z nich powinno zawierać spójny optyczny kod, który pozwoli klientom i użytkownikom bez problemu zidentyfikować daną firmę. Dlatego każda wizytówka czy papeteria bez wątpienia muszą zawierać elementy charakterystyczne dla danej firmy. Tym samym musi być zachowana identyfikacja wizualna firmy w materiałach drukowanych. Najczęściej składają się na nią: nazwa przedsiębiorstwa, logo, slogan reklamowy, kolorystyka, typografia czy inne elementy ujęte w key visual.

CZYTAJ  Kartki świąteczne. Jak je wykorzystać w swoim biznesie?

Roli wizytówki firmowej nie trzeba wyjaśniać. Szerzej na temat oryginalnego projektowania tego rodzaju akcydensu można przeczytać tutaj. Jednak nie tylko wizytówki wzmacniają markę firmy w świadomości potencjalnych klientów i kontrahentów. Równie duże znaczenie ma papier i koperty firmowe. Wbrew pozorom tradycyjna korespondencja jest nadal bardzo powszechnym sposobem komunikacji. Właściwie zaprojektowany papier firmowy powinien nie tylko zawierać elementy identyfikacji wizualnej, ale również spełniać szereg innych wymogów. Za kluczowe uważa się: rozmiar, możliwość złożenia, właściwą gramaturę czy fakturę, które będą dobrze sprawdzać się w druku offsetowym czy cyfrowym, jak również w przypadku odręcznego tworzenia pisma.

W przypadku opracowywania identyfikacji wizualnej, należy zwrócić uwagę również na czytelność poszczególnych elementów na innych materiałach drukowanych. Logo powinno być zaprojektowane w taki sposób, aby można było je wydrukować zarówno na papierze firmowym, jak też niewielkiej kopercie. Warto pamiętać, że tradycyjna korespondencja firmowa kojarzona jest często z szacunkiem i powagą. Nie powinny ich zakłócić nieprzemyślane projekty sprzeczne z identyfikacją wizualną firmy.

CZYTAJ  Fotoobraz dla wymagających. Jak zrobić canvas?

Identyfikacja wizualna firmy w materiałach drukowanych

Identyfikacja wizualna dotyczy również szeregu innych produktów, które są udostępnianie potencjalnym klientom czy kontrahentom. Oferty handlowe, technologiczne czy raporty prezentujące najważniejsze osiągnięcia firmy powinny również zawierać kluczowe elementy wpływające na rozpoznawalność marki. Dlatego tak istotne jest zaprojektowanie szablonów firmowych druków, które będą mogły być wielokrotnie wykorzystywane w różnych materiałach drukowanych. Przy ich projektowaniu warto zadbać przede wszystkich o czytelność i funkcjonalność.

identyfikacja wizualna, książka o grafice

Z pewnością warto przetestować wielkość fontów oraz długość linii pisma, aby te nie były zbytnio męczące dla odbiorcy. Ważna jest również przestrzeń między wierszami. Im dłuższe linie i mniejsza czcionka, tym interlinia dzieląca poszczególne linie pisma powinna być większa. Właściwie dobrane marginesy dokumentu dodadzą mu światła i lekkości. identyfikacja wizualna firmy w materiałach drukowanych to nie tylko stosowanie firmowego logo, ale również krojów pisma charakterystycznych dla danego przedsiębiorstwa. Arial czy Times New Roman są krojami wykorzystywanymi powszechnie z codziennym życiu. Projektując szablony firmowych dokumentów, warto więc postarać się o dodatkowe wyróżnienie w postaci oryginalnej czcionki. Z drugiej jednak strony należy zachować odpowiedni umiar w zastosowaniu wyróżników. W tym przypadku często wykorzystywane są darmowe fonty, które właśnie są na topie. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze sprawdzi się to, co modne i bezpłatne. To, co z pewnością cenione jest w biznesie, to elegancja, umiarkowanie i czytelność. Nie można zapominać, że identyfikacja wizualna firmy w materiałach drukowanych ma na celu wyeliminowanie, a nie wprowadzenie graficznego chaosu.

Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą.

Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl

Ostatnio zmodyfikowane: Czerwiec 27, 2018

Zarejestruj się już dziś w Drukarni Kserkop lub Foto Kserkop i skorzystaj z atrakcyjnego rabatu -30% na pierwsze zamówienie!