Potęga polskiego rynku poligraficznego

AdministratorAutor | Printowe porady

polski rynek poligraficzny

Chociaż media elektroniczne stają się powszechną formą promocji, to również materiały drukowane i rynek poligraficzny mają się całkiem dobrze. Co więcej, jak donoszą raporty z ostatnich lat, polski rynek poligraficzny jest na tle europejskiej konkurencji cały czas stosunkowo silny.

Polski rynek poligraficzny silny w Europie

Jak donosi szósta edycja raportu Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga i KPMG „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce”, polska poligrafia od lat pozostaje największym sektorem w Środkowo-Wschodniej Europie. Polski rynek poligraficzny odpowiada aż za niemal 40% jego przychodów. Biorąc pod uwagę członków Unii Europejskiej, to Polska zajmuje 8. pozycję pod względem generowanych przychodów oraz 6. pod kątem wielkości zatrudnienia, a także ze względu na liczbę firm działających w branży. Istotny jest również stały wzrost polskiego ryku poligraficznego, który średnio wynosi 6% w skali roku. Wartość produkcji sprzedanej w tym sektorze w 2017 r. wyniosła 15,6 mld zł.

statystyki, polski rynek poligraficzny

Eksport kluczem do sukcesu?

Co ważne, polski rynek poligraficzny rozwija się dzięki rosnącemu zainteresowaniu klientów zagranicznych krajowym produktem drukarskim. Wartość usług sprzedanych klientom zagranicznym w 2015 r. wyniosła 9 mld zł, co stanowi niemal 65% całkowitych przychodów branży. Co eksportują polskie drukarnie? Przede wszystkim książki czy gazety, które łącznie zapewniają 61% przychodów od zagranicznych partnerów. Dużą rolę w eksporcie odgrywają również kartonowe i papierowe opakowania (35% przychodu). Najmniej eksportujemy etykiet, które stanowią około 4% przychodów zagranicznych. Głównym odbiorcą polskich produktów poligraficznych są Niemcy. Nasi zachodni sąsiedzi stanowią 52% zagranicznych partnerów. Polskie materiały drukowane trafiają również do Brytyjczyków (23%), Francuzów (15%) i Czechów (14%).

Doceniony druk

Jak wskazują powyższe dane z raportu, materiały drukowane nadal są doceniane przez klientów. Przemawiają za tym również badania preferencji polskich klientów. Według badania Focus Research ulotki są głównym źródłem informacji o aktualnych promocjach (63% respondentów). Inny raport – „Gfk Shopping Monitor 2017” – wskazuje na to, że polscy klienci czerpią wiedzę o aktualnych promocjach przede wszystkim z promocyjnych gazetek i ulotek (50%). A te przecież nie powstałyby bez sektora poligraficznego. Pomimo rosnącej popularności mediów elektronicznych, materiały drukowane nadal są cenioną formą promocji. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

CZYTAJ  Jak wielkie marki trafiają do serc klientów?

polski rynek poligraficzny

Rynek pełen wyzwań

Mimo dobrych wyników polski rynek poligraficzny nie może spocząć na laurach. Polskie firmy muszą stale inwestować w nowoczesne parki technologiczne. Wyzwaniem jest konieczność zainwestowania w druk cyfrowy, który umożliwia niskonakładowy i szybki w realizacji wydruk.

Jednak o wiele większym wyzwaniem, przed jakim staje krajowy sektor poligrafii, jest poziom kształcenia kadry. Aż 30% biorących udział w badaniu PBKG i KPMG wskazało na to, że ma poważne wątpliwości dotyczące poziomu kształcenia przyszłych pracowników. Co gorsze, najniższy poziom przygotowania dotyczy świadczenia usług z zakresu druku cyfrowego. Dlatego też niejednokrotnie o jakości oferowanych w Polsce usług drukarskich decyduje wieloletnie doświadczenie zespołu. Warto o tym pamiętać w trakcie poszukiwań rzetelnej drukarni. Kierownik produkcji pracujący w branży od lat może podpowiedzieć o wiele więcej praktycznych rozwiązań niż świeżo upieczony DTP-owiec, który dopiero rozpoczyna swoją karierę w tej branży. Pracownicy tego sektora wielokrotnie podkreślają, że zdobyta w trakcie studiów wiedza jest znikomym procentem rzeczywistych umiejętności. O wiele ważniejsze są praktyka i zawodowe doświadczenie, które uczą rzetelnego poligraficznego rzemiosła.

Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą.

Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl

 

Ostatnio zmodyfikowane: Czerwiec 27, 2018

Zarejestruj się już dziś w Drukarni Kserkop lub Foto Kserkop i skorzystaj z atrakcyjnego rabatu -30% na pierwsze zamówienie!