W czasach wszędzie obecnych mediów elektronicznych drukowana prasa firmowa może wydawać się passe. Jednak to właśnie w XXI wieku, kiedy klienci i pracownicy zalewani są zewsząd wiadomościami z internetu, dobrze przygotowany katalog firmowy może szczególnie zapaść w pamięć odbiorcy. Czy rzeczywiście warto inwestować w custom publishing?
Custom publishing vs. custom media
Czym właściwie jest custom publishing? To narzędzie marketingowe, które wykorzystuje techniki wydawnicze. Jego celem jest osiągnięcie konkurencyjnej przewagi w sferze zdobywania nowych klientów, budowania ich lojalności, a także umacnianie świadomości marki. Gazetka firmowa to również przydatne narzędzie służące skutecznej komunikacji wewnętrznej z pracownikami. Jednak czy w erze cyfrowej drukowany magazyn firmowy rzeczywiście się sprawdzi?
Teoretycznie głównym rywalem firmowej prasy drukowanej są tzw. custom media. Są to elektroniczne kanały wykorzystywane w promocji i budowaniu wizerunku firmy. Sam pewnie codziennie otrzymujesz na e-maila wiele firmowych newsletterów. Znajdujesz w nich nie tylko informacje o produktach, ale również przydatne rady czy ciekawe informacje związane z branżą reklamującej się firmy. Ogromne korporacje zaś wykorzystują do komunikacji ze swoimi pracownikami internetowe intranety, za pomocą których można przesłać najważniejsze informacje w ciągu kilku minut. Chociaż mogłoby się wydawać, że custom publishing i custom media rywalizują ze sobą w pozyskaniu uwagi klienta i pracownika, to tak naprawdę te dwa narzędzie wzajemnie się uzupełniają. Co więcej, drukowany katalog firmowy jest niczym wisienka na torcie, która skutecznie umacnia świadomość marki u odbiorców.
Firmowa prasa dla klientów…
Przykładów drukowanej prasy firmowej skierowanych do klientów nie trzeba długo szukać. Z pewnością kojarzysz magazyn „Skarb”, który jest dostępny bezpłatnie w drogerii Rossmann. I chociaż zawiera on sporo reklam produktów dostępnych w sieciówce, dostarcza również klientom wielu przydatnych porad (dotyczących nie tylko urody), ciekawe artykuły i wywiady, jak też praktyczne przepisy kulinarne. Tak skonstruowana gazetka firmowa, z której wnętrza nie krzyczy wyłącznie komunikat „kup nasze produkty, bo są najlepsze!” lecz jej treść dostarcza szereg innych, cennych informacji z pewnością zaciekawi spore grono klientów. Skutecznie wzmocni także wizerunek marki w ich świadomości.
-Trzeba sobie zadać przede wszystkim pytanie: czy mamy naszym klientom coś ciekawego i wartościowego do powiedzenia, poza „kup nasz produkt/usługę”? Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, to bez względu na koszty nie warto inwestować pismo firmowe – radzi Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.
Koszty wydruku magazynu skierowanego do klientów są zróżnicowane. Jeśli jego nakład będzie liczony w tysiącach, to koszty wydruku również nie będą drastycznie wysokie. Przy mniejszych ilościach druk dobrze przygotowanego folderu również może być opłacalny. Pod warunkiem, że drukowany katalog firmowy będzie spełniał jeszcze jedno, niezwykle istotne kryterium.
– Realizacja takiego materiału marketingowego może się opłacać, jeśli grupa klientów jest odpowiednio duża. Maleje wtedy koszt dotarcia do pojedynczej osoby – przyznaje Małgorzata Korba.
… i pracowników
Custom publishing to narzędzie, które powinno się wykorzystywać również w komunikacji wewnętrznej firmy. Drukowana gazetka firmowa, która regularnie będzie trafiała w ręce zatrudnionego personelu, będzie doskonałym uzupełnieniem treści przekazywanych chociażby za pośrednictwem intranetu. Firmowy magazyn to dobre medium do informowania pracowników o aktualnych, firmowych wydarzeniach (kalendarium, relacje) czy edukowania personelu (np. aktualności z rynku branżowego dotyczące nowoczesnych rozwiązań). Ponadto foldery firmowe skutecznie integrują zatrudnione zespoły i budują ich więź z firmą.
– W firmowym wydawnictwie widzę spory potencjał związany z budowaniem kultury organizacyjnej i przygotowywaniem pracowników na zmiany, jakie mają w organizacji nastąpić – przyznaje Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim. – Dlatego warto znaleźć w nim miejsce np. na wywiady z przedstawicielami kadry kierowniczej, które dadzą odpowiedź na te same pytania, jakie zadałby szeregowy pracownik, gdyby mógł pytać anonimowo. Im więcej treści, które odpowiadają na realne potrzeby czytelników, tym lepiej – zaznacza.
Z drugiej strony należy unikać sytuacji, w której firmowa gazetka stanie się wyłącznie „tubą” dla firmowego zarządu. Skupienie uwagi wyłącznie na kierownictwu i ignorowanie spraw pracowniczych przyniesie skutek wręcz odwrotny od zamierzonego.
– Pismo nie może być „cukierkowe” i przypominać wydawnictwa propagandowego – ostrzega Małgorzata Korba. – Nie obędzie się jednak bez relacji z życia organizacji, również fotograficznych. Można pomyśleć o rubryce z firmowym humorem albo przewodniku po miastach, gdzie organizacja ma swoje placówki. Im bardziej w tworzenie pisma są zaangażowani jego czytelnicy, tym lepiej, bo to integruje zespół – radzi.
Druk bardziej wiarygodny?
Nadal masz wątpliwości, że druk prasy firmowej może być opłacalną inwestycją? Zastanów się, co częściej zapada ci w pamięć – artykuł przeczytany „na szybko” w internecie czy wydrukowany w gazecie materiał opatrzony ciekawymi zdjęciami czy intrygującą grafiką? Nie bez powodu wybrałeś drugi wariant. To właśnie materiały drukowane, które dostarczają o wiele głębszej treści niż elektroniczne posty, są czytane przez odbiorcę dłużej i dokładniej. Co więcej, Association of Publishing Agencies we współpracy z Millward Brown przeprowadzili jakiś czas temu badania dotyczące skuteczności magazynów konsumenckich. Wyniki jasno dowodzą, że materiały drukowane skuteczniej przykuwają uwagę odbiorców. Czytelnicy na czytanie tego rodzaju publikacji poświęcają niemal pół godziny, a grupa 57% zapoznaje się z co najmniej połową przedstawionych w nim treści. Dlatego dobrze przygotowany drukowany katalog firmowy wywiąże się odpowiednio ze swojej marketingowej roli. W wielu przypadkach może też wygrać z elektronicznym firmowym przekazem.
Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą. Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl |
– Co prawda coraz więcej osób korzysta z mediów społecznościowych, ale trzeba pamiętać, że nie dla każdego odbiorcy media społecznościowe będą środowiskiem naturalnym – zaznacza Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim – Poprzez media drukowane znacznie prościej będzie dotrzeć np. do seniorów. Poza tym kontakt z treścią w mediach społecznościowych jest z natury ulotny, a z gazetą firmową spędzamy więcej czasu, co zwiększa szanse, że wrócimy do niej kilkukrotnie – podkreśla.
Ostatnio zmodyfikowane: 2 stycznia, 2018