Kolor ten często kojarzony jest z mocną kawą lub kotem przynoszącym pecha. Chociażby ze względu na tak zróżnicowane skojarzenia kolor czarny ma szerokie zastosowanie w projektach graficznych. Jego umiejętne wykorzystania może rzeczywiście zadziałać na odbiorców materiałów jak solidna kawa i pobudzić ich do konkretnego działania.
Kolor czarny – stonowane poczucie elegancji
Kolor czarny często utożsamiany jest również z czarnymi, biznesowymi garniturami. Bez wątpienia dodaje on elegancji i szyku. Z tego też powodu czerń wykorzystywana jest bardzo często w promocji prestiżowych produktów. I chodzi tutaj nie tylko o reklamy czarnych samochodów, ale również chociażby o wykorzystanie subtelnej czerni do produkcji opakowań na niektóre produkty. Z pewnością zgodzisz się, że zestaw piśmienniczy zapakowany w czarne etui robi na Tobie większe wrażenie niż ten sam długopis i pióro w opakowaniu w innym kolorze.
Jednak chcąc podkreślić wyjątkowość danego produktu tą barwą, trzeba zachować odpowiednią ostrożność. Zbyt duże przesycenie czarną elegancją może wznieść w psychice konsumenta barierę nie do pokonania. Za mocne akcentowanie wartości produktu kolorem czarnym może bowiem wprowadzić odbiorcę w błąd, sugerując, że promowany produkt jest zbyt drogi i prestiżowy jak na jego możliwości.
Kolor bez znaczenia?
W przypadku czarnego należy zauważyć również, że bardzo często jest on wykorzystywany jako tło dla innych grafik konkretnego projektu. W takich przypadkach traci on swoje symboliczne znaczenie i staje się uniwersalnym podłożem dla innych barw. Zastosowanie czarnego jedynie jako otoczki dla całego projektu sprawia, że zostają w nim uwydatnione elementy kolorowe. Każdy kolor otoczony czernią staje się bardziej wyrazisty i sprawia wrażenie, jakby wręcz wybijał się z tła. Z drugiej strony kolor czarny jako background dla całości równoważy kompozycję projektu. Nawet krwistoczerwone auto nabierze subtelnego wyrazu na czarnym tle plakatu.
Wykorzystując czerń, warto również odnieść się do kontekstu kulturowego kraju, w którym będzie wykorzystywany materiał promocyjny.
– Oczywiste jest, że symbolika barw uwarunkowana jest kulturowo. Czerń w Polsce jest symbolem żałoby, jednak w Indiach taką symbolikę ma kolor biały – wyjaśnia dr Marek Borowiński, shopdoctor.pl. Dlatego, jeśli Twój materiał promocyjny ma mieć wymiar międzynarodowy, zweryfikuj znaczenie czerni w krajach docelowych, aby uniknąć kolorystycznego faux pas.
Aby czarne było czarne
Chcąc wykorzystać kolor czarny w projekcie graficznym, trzeba dokładnie przemyśleć nie tylko samą jego koncepcję, ale również późniejszy wydruk. Możliwość eksperymentowania nasyceniem koloru czarnego w druku z jednej strony daje wiele możliwości. Wykorzystując jeden kolor i ustawiając właściwie jego parametry nasycenia, można uzyskać wrażenie zastosowania różnych odcieni. Z drugiej strony należy zachować dużą ostrożność przy ustalaniu odpowiedniej wartości nafarbienia. Głęboka czerń jest tworzona z czterech kolorów palety CMYK. Wbrew pozorom ustawienie 100% wartości dla Black nie przyniesie efektu wyrazistej czerni. Wręcz przeciwnie: przy takich ustawieniach bardzo prawdopodobne będzie prześwitywanie podłoża. Dlatego w celu uzyskania głębokiej czerni zaleca się dobrać składowe CMYK w następującej proporcji: C: 40%, M: 30%, Y: 30%, K: 100%. Jednak należy w tym przypadku zwrócić uwagę na to, aby wartość nafarbienia nie przekroczyła progu 220%.
– Częstym błędem w zleconych do druku projektach jest to, że obiekty w kolorze czarnym mają pokrycie 300-400%. Jest to duży problem dla drukarni, ponieważ tak duża ilość farby zaczyna się zlewać z arkusza lub przyklejać do kolejnej kartki. Owszem, kolor jest dużo bardziej intensywny, ale tak naprawdę niemożliwy do zrealizowania – przestrzega Ryszard Karoń, kierownik produkcji w Kserkop. – Dlatego też pliki przesyłane przez klientów są automatycznie poprawiane i po korekcji mają maksymalnie 300%. Poza tym przy naszej technologii jesteśmy w stanie wydrukować plik, w którym jest 100% Black z głęboką czernią w taki sposób, że farbę czarną nakładamy dwukrotnie – podkreśla.
Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą. Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl |
Co więcej, jeśli chcesz wykorzystać kolor czarny jako tło, lepiej w tym celu użyć czarnego papieru barwionego w masie, który będziesz mógł zadrukować docelowymi kolorami.
Ostatnio zmodyfikowane: 11 grudnia, 2017