Spotkasz go w reklamie wody mineralnej, jogurtów, a nawet banków oraz instytucji finansowych. Niebieski – bo o nim mowa – jest jednym z najpopularniejszych kolorów wykorzystywanych w projektowaniu materiałów reklamowych i promocyjnych. Czy rzeczywiście jest tak uniwersalny i w jakich projektach warto go wykorzystać?
Kolor budzący zaufanie
Liczne badania marketingowe dowodzą, że niebieski uważany jest za kolor wzbudzający największe zaufanie. Być może wpływ na taki sposób spostrzegania tej barwy przez Polaków ma fakt, że mundury utrzymane właśnie w takiej kolorystyce noszą pracownicy zawodu zaufania publicznego – policjanci. Sposób spostrzegania niebieskiego w ten sposób wykorzystuje szereg firm, którym zależy na wzbudzeniu zaufania i bezpieczeństwa. PKO BP, Citi Bank czy Bank Pocztowy to tylko kilka przykładowych banków, w których brandingu króluje niebieski w różnorodnych odcieniach. Niebieski jako budzący zaufanie wykorzystywany jest również w materiałach promocyjnych niektórych towarzystw ubezpieczeniowych.
Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą. Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl |
Relaksujący i kojący nerwy
Pewnie zauważyłeś, że błękit we wszystkich swoich odmianach używany jest również jako tło wielu prezentacji czy reklam wielkoformatowych. Niebieski gości często w tego rodzaju projektach, gdyż dużej części odbiorców kojarzy się również ze spokojem, stabilizacją i relaksem. Odbiór komunikatu umieszczonego na niebieskim, stonowanym tle jest łatwiejszy (oczywiście pod warunkiem właściwie dobranej kolorystyki tekstu).
Ponadto – w związku ze skojarzeniami z odpoczynkiem i relaksem – kolor niebieski wykorzystują w swoich reklamach firmy transportowe i turystyczne. Przecież legendarny LOT od lat funkcjonuje w świadomości klientów jako trzyliterowe, granatowe logo. Natomiast strona internetowa konkurencyjnego Ryanaira jest przepełniona niebieskim w różnorodnych odcieniach.
Dedykowany branży spożywczej
Niebieski stosowany jest również w promocji wielu produktów spożywczych. Producenci wód mineralnych nawiązują z jego pomocą do skojarzeń ze zdrowiem i witalnością. Jednak w projektowaniu materiałów promocyjnych dla produktów żywnościowych powinieneś sięgać po ten kolor z rozwagą. Zostało bowiem naukowo udowodnione, że niebieski skutecznie hamuje apetyt. Przemyślana strategia marketingowa wykorzystująca odcienie niebieskiego może przynieść oczekiwane rezultaty nawet w przypadku promocji żywności.
– Dobrze obrazującym przykładem roli kolorów w reklamie jest chociażby wykorzystanie barw w reklamach jogurtów – wyjaśnia dr Marek Borowiński, shopdoctor.pl. – W żadnej z nich nie znajdziemy jogurtu w kolorze słodkiego różu czy zgniłej zieleni. Dlaczego? Gdyż tego rodzaju kolory nie wywołują pozytywnych skojarzeń u odbiorców w kontekście produktów spożywczych. Natomiast wykorzystanie koloru niebieskiego w reklamie jogurtu, który kojarzy się z poczuciem sytości i byciem fit, doskonale sprawdza się w tego rodzaju projektach – dodaje.
Ostatnio zmodyfikowane: 6 listopada, 2017