Pokoloruj świat twojego klienta, czyli magia psychologii koloru

AdministratorAutor | Printowe inspiracje

barwy

Wbrew pozorom kolory, jakie wykorzystujesz w swoim projekcie graficznym, mają istotne znaczenie. Chodzi tu nie tylko o walory estetyczne. Zastosowanie konkretnej barwy w ulotce czy na billboardzie może ułatwić ci wywołanie pożądanych odczuć u odbiorcy materiału.

Wykorzystaj psychologię

Jeszcze niewiele osób zdaje sobie sprawę, że odpowiednio dobrane kolory w materiałach promocyjnych mogą pozytywnie wpłynąć na zainteresowanie klienta reklamowanym przez ciebie produktem. Za wszystkim stoi tzw. psychologia kolorów, która określa wpływ poszczególnych barw na człowieka. Dobrze dobrana kolorystyka może wywołać nie tylko reakcje emocjonalne (np. uczucie przyjemności czy spokoju), ale również reakcje fizyczne – szybsza reakcja na bodziec, podniesienie ciśnienia krwi itp. Pamiętaj jednak, że tak jak właściwie dobrany kolor może wywołać oczekiwane reakcje, tak nieprzemyślana kompozycja kolorystyczna może przynieść efekt zupełnie odwrotny do zamierzonego.

– Odpowiednio zastosowane kolory chociażby w tekście poprawiają jego czytelność. – wyjaśnia dr Marek Borowiński, shopdoctor.pl – Właściwe wyróżnienie jego fragmentu – za pomocą koloru czy wyboldowania – podkreśla jego istotne fragmenty. Ponadto wyróżniony tekst łatwiej i szybciej się zapamiętuje – dodaje.

Po jednej stronie ciepło, po drugiej chłód

Najprostszym podziałem kolorów jest ten wskazujący grupy barw uważanych za ciepłe i zimne. Do pierwszej grupy należą wszystkie kolory od intensywnej czerwieni, poprzez bladą pomarańcz aż po barwę żółtą. Natomiast grupę zimną tworzą m.in. fiolet oraz wszystkie odcienie niebieskiego i zielonego. Każda z obu grup ma określone zadanie w zakresie oddziaływania na odbiorcę. Ciepłe kolory są żywe i energetyczne, a tym samym mają motywować do działania. Chłodne barwy mają zaś uspokajać oraz skłaniać do relaksu i wyciszenia.

– Należy jednak pamiętać, że interpretacja określonego koloru jest rzeczą indywidualną i zależną od życiowych doświadczeń, przeżyć, skojarzeń­ – podkreśla dr Marek Borowiński, shopdoctor.pl – Przykładem może być osoba, dla której żółty jest symbolem przeżytej w dzieciństwie traumy. Tym samym ten kolor nie będzie wcale pobudzał jej do działania ani kojarzył się jej z energią i życiem. Wręcz przeciwnie, w wyniku życiowych doświadczeń kolor ten będzie symbolem cierpienia i zniewagi – dodaje.

Być może zastanawiasz się, do której z tych grup należą kolory podstawowe – czerń, biel i szarość. Otóż są one kolorami neutralnymi i pomagają stonować wyraz całego graficznego projektu.

CZYTAJ  Aby białe było białe – biały nadruk i druk z wyboru

Wizualne złudzenia

Jeśli nie jesteś jeszcze do końca przekonany, że właściwe zestawienie kolorów może wywołać u odbiorcy oczekiwaną reakcję, możesz przekonać się o tym na własnej skórze. Poniższe triki kolorystyczne udowodnią ci, że wywołanie złudzeń optycznych za pomocą kolorów nie jest wcale trudne.

Przykład 1. – Ten sam kolor, a jakby ciemniejszy

Narysuj ciemnym kolorem (polecamy szary) na białym tle dwa elementy: prostokąt wypełniony kolorem i cienką linię. Teraz spójrz na oba rysunki. Czyż narysowana kreska nie jest ciemniejsza? Jak to możliwe, skoro obie figury zostały narysowane tym samym kolorem? Jak widzisz, wystarczy otoczyć jeden z elementów większym białym tłem, aby ten sprawiał wrażenie ciemniejszego.

szary na białym

Przykład 2. – Ramka ma moc

Teraz narysuj dwa prostokąty. Pierwszy z nich wypełnij jasnoniebieskim odcieniem, a drugi kolorem granatowym. Teraz każdy z nich otocz ramką w kolorze kontrastowym (tj. jasnoniebieski granatową ramką, a granatowy ramką jasnoniebieską). Czy patrząc teraz na obie figury, nie masz wrażenia, że granatowa ramka uwydatniła kolor, który otacza? Właśnie otoczenie jaśniejszego koloru ciemniejszym obramowaniem sprawia, że barwa znajdująca się w centrum elementu wydaje się być bardziej wyrazista. Natomiast jaśniejsza ramka redukuje wyrazistość ciemniejszego koloru, który jest otoczony.

niebieskie kwadraty

Przykład 3. – Kolor decyduje o rozmiarze

Ostatnim dowodem na to, że odpowiednie zestawienie kolorów może wywołać złudzenie optyczne, jest zestawienie dwóch kwadratów o identycznych rozmiarach. Pierwszy z nich – biały – umieść na tle czarnego, większego kwadratu. Natomiast w drugim przypadku zrób odwrotnie – mniejszy, czarny kwadrat umieść na większej figurze w białym kolorze. Teraz spróbuj porównać oba mniejsze kwadraty. Co widzisz? Czy nie wydaje ci się, że biała figura na ciemnym tle jest większa od swojej kontrastowej wersji? Gdybyś sam nie rysował tych figur i osobiście nie dopilnował, że są takich samych rozmiarów, pewnie kłóciłbyś się, że wariant biały jest większy od wariantu czarnego.

biało-czarne kwadraty

Jak widzisz, uzyskanie złudzeń optycznych poprzez właściwe zestawienie kolorów nie tylko jest możliwe, ale bywa niekiedy bardzo proste. Co więcej, te wszystkie sztuczki mogą okazać się przydatne w projektowaniu grafiki reklamowej. Jeśli dalej chcesz zgłębiać tajemnice kolorów w projektach marketingowych, szukaj na naszym blogu kolejnych artykułów. Kolejne porady wkrótce!

Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą.

Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl

Ostatnio zmodyfikowane: Listopad 6, 2017

Zarejestruj się już dziś w Drukarni Kserkop lub Foto Kserkop i skorzystaj z atrakcyjnego rabatu -30% na pierwsze zamówienie!