Nie tylko miłość… O znaczeniu koloru czerwonego w projektach graficznych

Autor | Printowe inspiracje, Redakcja poleca

czerwone tło z sercem

Czerwony kojarzony jest w pierwszej kolejności z miłością i namiętnością. Jednak niewiele osób wie, że może też wywoływać zupełnie przeciwne reakcje. Jeśli chcesz wykorzystać ten kolor w swoich projektach graficznych, musisz podejść do tego z odpowiednią rozwagą.

Bo serce jest czerwone

Skojarzenia czerwonej barwy z jednym z najpiękniejszych uczuć – miłością – nikogo nie dziwi. Sam z pewnością pamiętasz, jak własnoręcznie malowałeś czerwone serca na walentynkach dla szkolnych miłości. Wielu producentów wykorzystuje to skojarzenie do promocji swoich produktów. Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego wszystkie firmy kosmetyczne reklamują czerwone szminki? A jakie róże są najpopularniejsze w Dniu Zakochanych? Oczywiście czerwone! Jeśli oprócz róży zdecydujesz się też podarować subtelną bieliznę, to w ofercie butików również odnajdziesz propozycję w tym kolorze.

Kolor czerwony kojarzymy przede wszystkim z miłością, energią, aktywnością. Dodaje on również atrakcyjności – przyznaje Dagna Banaś, szczesliwawbiznesie.pl –  Na poziomie reakcji fizjologicznych czerwony wywołuje pobudzenie, które objawia się przyspieszeniem tętna i oddechu. Jedną z branż, w których ten kolor jest obowiązkowy, to właśnie branża erotyczna – dodaje.

Skuteczne ostrzeżenie

Z czym może jeszcze kojarzyć się kolor czerwony? Na pewno z ostrzeżeniem bądź zagrożeniem. Przecież na czerwonym świetle nie można przebiegać przez pasy, a czerwone znaki zakazu dają jasny sygnał, jakich manewrów nie wolno wykonywać. Idąc tym tropem, kolor czerwony można wykorzystać w projektach, które chcą przekazać istotną dla odbiorcy informacje. Nic lepiej nie przykuje uwagi niż krzyczący z billboardu czerwony napis czy przekreślona czerwoną linią grafika.

Odcień ma znaczenie

Zastanawiając się nad wykorzystaniem koloru czerwonego w projektach graficznych, musisz pamiętać o tym, że do dyspozycji masz całą pulę czerwieni. Co ważne, każdy z odcieni podkreśla zupełnie inną grupę emocji, a tym samym wywołuje odmienne reakcje. Pewnie zgodzisz się, że jasna czerwień to z reguły symbol miłości i namiętności, ale też życiowej radości czy pasji. Podobnie jest z jej bladym odcieniem, kolorem różowym, który również symbolizuje pozytywne uczucia jak przyjaźń czy romantyczność. Barwa wpadająca w brązowy to znów symbol stabilności i prestiżu. Jednak nie wszystkie odcienie czerwonego przywodzą pozytywne skojarzenia oraz reakcje. Chociażby ciemnoczerwony odcień ma zupełnie inne znaczenie. Wykorzystywany jest w przypadkach, kiedy chce się podkreślić wigor czy siłę woli. Jednocześnie może również wywoływać agresję czy gniew.

– Każdy kolor użyty nieodpowiednio może wywołać więcej szkody niż pożytku, ale w przypadku czerwonego powinniśmy stosować go naprawdę w przemyślany sposób – przestrzega Dagna Banaś, szczesliwawbiznesie.pl. – Czerwony aktywizuje, pobudza, ale może wywoływać też agresję. Dlatego należy uważać na czerwony na przykład wtedy, kiedy przystępujemy do negocjacji, ponieważ możemy nieświadomie wywołać nadmiernie agresywne zachowanie drugiej strony.

Wykorzystując kolor czerwony w projektach graficznych, które mają być wydrukowane, musisz pamiętać jeszcze o jednej rzeczy: różnicą miedzy RGB i CMYK, a kwestią druku.Pamiętaj, że konwersja pliku z jednej przestrzeni barwnej na drugą może negatywnie wpłynąć na nasycenie barw. Dlatego, aby mieć pewność, że wybrany przez ciebie odcień czerwonego będzie niemal identyczny na wydruku, od samego początku powinieneś przygotować projekt w CMYK. Szerzej o tym czym jest CMYK przeczytasz tutaj.

Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą.

Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl

kobieta na czerwonym tle

 Z rozsądkiem i rozwagą

Chociaż wydaje się, że czerwony warto wykorzystać w materiałach promocyjnych wielu branż, należy zachować przy tym zdrowy rozsądek. Istnieje oczywiście grupa branż, w której bezsprzecznie się sprawdzi.

– Takie produkty jak szybkie sportowe samochody czy napoje energetyczne nieodłącznie kojarzą się z czerwonym. Fast foody również z powodzeniem wykorzystują pobudzenie oraz poprawę apetytu wywoływane przez kolor czerwony – wylicza Dagna Banaś, szczesliwawbiznesie.pl – Niezależnie od branży ten kolor sprawdzi się jako akcent w miejscach, do których chcemy przyciągnąć uwagę klienta (przyciski CTA na stronie internetowej).

I chociaż czerwony nadaje reklamowemu przekazowi szczególnego wyrazu, nadmierne nasycenie materiałów reklamowych tą barwą może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.

– Pułapką jest użycie czerwonego, kiedy nasz przekaz marketingowy nastawiony jest na przedstawienie korzyści. W takim przypadku dużo lepiej sprawdzi się niebieski. Czerwony zostawmy na “unikanie straty” – w tej sytuacji będzie miał lepsze działanie na odbiorcę. – radzi Dagna Banaś. – Należy też pamiętać, że pobudzające działanie czerwonego daje wrażenie, że czas płynie szybciej. Dlatego należy go unikać w sytuacjach, kiedy klient musi na coś dłużej czekać (np. na posiłek w restauracji czy swoją kolej w punkcie obsługi klienta) – uzupełnia.

A Ty w jakim projekcie wykorzystasz czerwony?

Ostatnio zmodyfikowane: 6 listopada, 2017

Zarejestruj się już dziś w Drukarni Olleprint lub Foto Kserkop i skorzystaj z atrakcyjnego rabatu -30% na pierwsze zamówienie!