Uszlachetnienie druku sprawi, że nawet najprostszy projekt ulotki czy zaproszenia może nabrać wyjątkowego charakteru. Tłoczenie, kaszerowanie czy foliowanie to tylko niektóre sposoby na wzmocnienie waloru wydrukowanego projektu.
Jedną z najprostszych form uszlachetnienia wydruku jest tłoczenie, czyli utworzenie w materiale tłoczonym wzoru trójwymiarowego. Cały proces polega na dociśnięciu materiału przez matrycę do matrycy tłoczącej. Tłoczenie może być wypukłe (wytłaczanie pozytywowe) bądź wklęsłe (wytłaczanie negatywowe). Jedynym minusem tłoczenia – w przypadku niskich nakładów – jest koszt stworzenia matrycy. Warto jednak pamiętać, że jest on jednorazowy. Ponadto efekt, jaki można osiągnąć dzięki tłoczeniu, z pewnością zrekompensuje tę inwestycję.
Wyjątkowy wygląd i skuteczne zabezpieczenie
Teraz spróbuję przenieść Cię do okresu dzieciństwa. Przypomnij sobie kolorowe książeczki z Twojego dzieciństwa, które miały sztywne kartki. Pamiętasz, jak lubiłeś je dotykać? Chociaż mieniły się barwami, ich powierzchnia była gładka. Taki efekt został uzyskany dzięki foliowaniu bądź lakierowaniu powierzchni wydrukowanego projektu.
Foliowanie
Pierwsza metoda polega na pokryciu wydruku folią z tworzyw sztucznych. Sama folia nakładana jest na gorąco. Obecnie drukarnie oferują różnego rodzaju folie – nie tylko błyszczące, ale również w wersji matowej czy soft-touch (wariant aksamitny w dotyku). Bez względu na rodzaj zastosowanej folii, oprócz dodatkowych walorów estetycznych, zapewnia ona solidne zabezpieczenie wydrukowanego projektu przed uszkodzeniami chemicznymi czy mechanicznymi. Ponadto foliowanie chroni wydruk przed oddziaływaniem wilgoci i promieni słonecznych. Chcąc wykorzystać foliowanie, powinieneś się wcześniej zastanowić, czy ta metoda uszlachetnienia nadaje się dla twojego projektu.
– Zdarzają się przypadki, że klient chce zafoliować papier ozdobny. Niestety cały urok takiego papieru wtedy ginie – podkreśla Ryszard Karoń, kierownik produkcji Kserkop sp. z o.o. – Nie można też foliować papierów fakturowanych, gdyż porowatość ich powierzchni powoduje nierównomierne przyklejenie się folii. Mówią wprost: między folią a papierem są pęcherzyki powietrza – dodaje.
Decydując się na foliowanie, musisz jednak pamiętać, że ten rodzaj uszlachetnienia nie jest odporny na zarysowania. Wprawdzie na foliach błyszczących tego rodzaju uszkodzenia nie rzucają się bardzo w oczy. Sytuacja wygląda gorzej, kiedy zostanie porysowana folia matowa. Rozwiązaniem tego problemy jest folia anti scratch, czyli matowa folia odporna na zarysowania. Tego rodzaju folia zalecana jest przy projektach, które wymagają zarówno estetycznego wyglądu, jak również dużej odporności na częste użytkowanie (np. restauracyjne karty menu).
Lakierowanie
Inną metodą skutecznego zabezpieczenia wydruku jest lakierowanie. Na rynku dostępnych jest kilka jego wariantów, jednak jednym z najpopularniejszych jest lakierowanie lakierem UV. Jak wskazuje sama nazwa, lakierowana powierzchnia jest utrwalana promieniowaniem UV. Zaletą tej metody jest możliwość pokrycia całego wydruku, jak też jego poszczególnych elementów. Zastosowanie błyszczącego lakieru pozwoli nie tylko właściwie zabezpieczyć projekt, ale również zwiększy jego estetykę.
Ciekawym wariantem lakierowania UV jest możliwość pokrycia powierzchni lakierem w formie puchnącej. Dzięki nakładaniu kilku warstw lakieru na siebie możliwe jest uzyskanie efektu 3D dla wydrukowanego elementu. Jednak tego rodzaju lakierowania nie można zastosować do wszystkich projektów.
– Lakieru w formie puchnącej nie można wykorzystać np. w katalogach szytych, ponieważ przy późniejszej obróbce ten lakier może się odbić na kolejnych stronach – wyjaśnia Ryszard Karoń.
– Również nie powinno się tego typu lakieru stosować na krawędzi arkusza, gdyż istnieje ryzyko, że lakier będzie odpryskiwał w miejscu cięcia lub bigowania. Niemożliwe jest również lakierowanie 3D obustronnie ze względu na fakt, że podczas ostatecznego docinania wydruku lakier ulega uszkodzeniu.
Kolorowy multiloft
Oryginalnym wariantem wydruku jest wykorzystanie papieru multiloft. Cała technologia polega na łączeniu zadrukowanego papieru z kolorową, sztywną przekładką. Wykonane w ten sposób wizytówki czy zaproszenia nabierają wyjątkowego wyglądu i estetyki. Dostępność 14 kolorów przekładek daje duże możliwości stworzenia wyjątkowego produktu.
Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą. Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl |
Ostatnio zmodyfikowane: 23 kwietnia, 2018