Z pewnością czytając codzienną gazetę, nie raz czułeś poirytowanie niewyraźnym drukiem. Tekst sprawiał wrażenie, jakby nieco obsunął się podczas wydruku, a tym samym litery były rozmazane. Wszystkiemu winne jest nieodpowiednie pasowanie kolorów.
Druk odpowiednio spasowany
Przypomnij sobie wygląd liter w irytującym Cię dzienniku. Z pewnością zgodzisz się, że nie były czarne. Czyż nie sprawiały wrażenia, że z jednej strony świecą innym kolorem, a z drugiej jakiejś barwy zabrakło? Złe pasowanie – ze względu na szybki wydruk i cienki papier gazetowy – jest częstym problemem w wydawnictwach prasowych.
Czym jednak pasowanie właściwe jest? Problem ten dotyczy druku offsetowego, w którym wykorzystywane są cztery kolory CMYK. Aby wydruk był wysokiej jakości, wszystkie cztery barwy powinny się idealne na siebie nakładać. Jednak nie zawsze tak jest. Przesunięcie któregoś z kolorów względem pozostałych wynika ze złego ich pasowania. Chociaż przemieszczenie barwy nie jest z reguły większe niż dziesiąte części milimetra, to nawet w tak małej skali jest widoczne dla ludzkiego oka. Błędne pasowanie kolorów widać szczególnie w czarnym druku.
Pasowanie kolorów – odpowiedzialny drukarz czy grafik?
Wraz z błędnym pasowaniem kolorów pojawia się pytanie o to, kto odpowiada za ten błąd. Teoretycznie to pracownik drukarni powinien zadbać o właściwą jakość wydruku, a tym samym pasowanie kolorów. Jednak nawet najbardziej doświadczony drukarz nie będzie w stanie poprawić jakości wydruku czarnego tekstu, jeśli jego plik graficzny nie będzie właściwie przygotowany. Dlatego też za właściwe pasowanie kolorów odpowiada zarówno drukarz realizujący wydruk, jak również grafik opracowujący jego projekt graficzny.
– Niektóre technologie druku i nieodpowiedni wybór podłoża powodują przesunięcia się separacji. Zbyt wysokie temperatury w procesie druku cyfrowego, które dochodzą niekiedy nawet do 200 st. C, mogą powodować obkurczanie się materiału (szczególnie syntetycznego) – przyznaje Ryszard – specjalista od grafiki w firmie Kserkop sp. z o.o. – Po nałożeniu jednego koloru (YELLOW) materiał już ulega pewnemu skurczeniu się o ułamki milimetra. Po czym nakładana jest kolejna warstwa farby (CYAN) itd. W końcowym efekcie papier może ulec skróceniu o aż 1mm! Dlatego też w przypadku tekstów drukarnie wymagają stosowania tylko jednego koloru, jeżeli fonty są za małe – podkreśla.
Jak przygotować projekt?
Chcąc uniknąć przykrej niespodzianki podczas wydruku czarnego tekstu, z pewnością zastanawiasz się, w jaki sposób powinieneś przygotować jego projekt. Zasadniczą kwestią jest zbudowanie czarnego tekstu z czarnej farby (100 K). Być może powyższa kwestia wydaje Ci się oczywista, jednak wielu grafików próbuje budować czarny kolor ze wszystkich kolorów CMYK. Ten problem jest nagminny w przypadku projektów, które opracowywane są w RGB, a dopiero w końcowej fazie konwertowane na CMYK. Taka kombinacja sprawia, że czarny kolor z RGB jest tworzony ze wszystkich kolorów CMYK. Dlatego pamiętaj, że po skonwertowaniu projektu z jednego modelu przestrzeni barwnej do drugiego wszystkie czarne elementy musisz określić jako 100% K. Poza tym pamiętaj, że w przypadku druku wielokolorowego tekstu musisz zachować odpowiednie parametry pisma. Kroje jednoelementowe powinny mieć wielkość min. 8 pkt., wieloelementowe zaś min. 10 pkt. Jeśli tego nie zrobisz, Twój czarny tekst będzie świecił identycznie jak ten, który tak mocno irytuje Cię w prasie codziennej. Opracowując właściwie projekt graficzny, zaoszczędzisz nie tylko nerwy, ale również czas i pieniądze zmarnowane na błędny wydruk.
Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą. Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl |
Druk jednym rzutem
Problemy z pasowaniem kolorów pojawią się z pewnością podczas druku na podłożach syntetycznych, które ulegają kurczeniu pod wpływem temperatury. Przy tego rodzaju projektach wykorzystywana jest technika One Shot Colour. Polega ona na naniesieniu całego projektu na bęben drukarski, a następnie na przeniesienie obrazu na syntetyczne podłoże. Naniesienie wszystkich kolorów za jednym „rzutem” pozwala uniknąć przesunięcia barw, jakie miałoby miejsce przy nadruku poszczególnych kolorów na kurczącym się podłożu.
Ostatnio zmodyfikowane: 6 listopada, 2017