Wyróżnienie produktu wśród stale rosnącej konkurencji nie jest obecnie wcale takie proste. Szczególnie wtedy, kiedy klient – chcąc kupić konkretny kosmetyk czy napój – na sklepowej półce ma do wyboru kilka różnych marek. To, co może wyeksponować Twój produkt na tle konkurencji, to dobrze zaprojektowana i wydrukowana etykieta.
Klient ocenia po etykiecie
Tak, jak czytelnicy przy wyborze książki kierują się wyglądem okładki, tak konsumenci podczas zakupów coraz częściej sugerują się etykietą produktów. Szczególnie, jeśli konkretny produkt ma rzeczywiście bardzo dużą konkurencję i jest zaledwie jedną z wielu propozycji do wyboru. Na co zatem zwrócić uwagę przy projektowaniu i wydruku etykiet, aby skutecznie zachęcały klienta do zakupu?
Sam projekt jest zależny od strategii marketingowej marki. Ważne jest, aby oprócz promocyjnego przekazu etykieta zawierała istotne dla klienta informacje. Jeżeli etykieta jest ich wyłącznym nośnikiem (na opakowaniu produktu nie ma możliwości umieszczenia żadnych danych), to na tym niewielkim polu do zadrukowania muszą zostać pogodzone funkcje komunikacyjne o charakterze marketingowym i informacyjne. Może być to czasem kłopotliwe, szczególnie kiedy producent ma obowiązek przedstawienia szeregu informacji.
Często jednak funkcja etykiety ogranicza się głównie do roli komunikacyjno-promocyjnej. W tym przypadku pomysł na projekt jest ograniczony jedynie technologią wydruku, rozmiarem etykiety i poczuciem dobrego smaku. Bez względu na wszystko dobra etykieta to ta, która jest w pełni dostosowana do reprezentowanego przez nią wyrobu. Chodzi tutaj nie tylko o jego wyeksponowanie wśród konkurencji, ale również o dobór takiej technologii druku etykiety, która jest dostosowana do wymogów produktu (np. etykiety odporne na wilgoć w przypadku wyrobów mrożonych).
Wyróżnij się z tłumu
Od koncepcji przygotowanej przez Ciebie etykiety zależy w dużym stopniu to, czy klient poświęci Twojemu produktowi więcej uwagi czy pominie go pośród innego sklepowego asortymentu. Wyróżnić możesz się nie tylko kolorystyką czy projektem graficznym, ale również kształtem etykiety, a nawet podłożem, na którym została wydrukowana.
– W przypadku etykiet mamy do dyspozycji papiery samoprzylepne matowe lub błyszczące, ze spodem nacinanym (co ułatwia odklejanie warstwy podkładowej) lub nienacinanym (z zastosowaniem dla etykiet rycowanych) – wyjaśnia Ryszard Karoń, kierownik produkcji w Kserkop. – Mamy też możliwość druku na tzw. foliach, czyli materiałach syntetycznych poliestrowych lub polipropylenowych. One również są dostępne w wariancie matowym, błyszczącym i dodatkowo transparentnym – dodaje.
Etykieta – skuteczna komunikacja z klientem
Bez wątpienia etykieta – mimo swojego niewielkiego rozmiaru – jest skutecznym medium komunikacyjnym. Nawiązanie właściwych relacji z klientem możliwe jest nie tylko dzięki rzucającym się w oczy grafikom czy kolorom, ale również dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii personalizacji produktu. Z pewnością pamiętasz serię piw, na etykietach którego zamiast jego nazwy pojawiły się krótkie hasła skierowane do klientów. Jak myślisz, dlaczego właśnie ta kampania zapadła Ci w pamięć? Ponieważ zrobiła na Tobie wrażenie. Na takiej zasadzie działa właśnie dobrze przemyślana personalizacja – przekaz skierowany do klienta zapada w jego świadomość, a tym samym pozytywnie wpływa na rozpoznawalność danej marki. Poza tym etykieta, która wyróżnia się hasłem czy koncepcją komunikacji, bardziej zachęca do zainteresowania się konkretnym produktem.
Kiedy miejsca jest za mało
Etykieta może być personalizowana nie tylko poprzez nadruk imion czy krótkich haseł. Coraz więcej firm umieszcza na nich kody QR. Ich zeskanowanie za pomocą smartfona odsyła klienta na docelową stronę internetową produktu, na której producent może umieścić chociażby informacje, jakie nie zmieściły się na samej etykiecie. Wykorzystanie kodów QR jest też dobrym sposobem na nawiązanie z klientem dodatkowej relacji. Na stronie może zostać również umieszczona prosta gra powiązana z branżą czy ciekawostki dotyczące marki. Już sam kod QR na etykiecie nakłania konsumenta do dodatkowej aktywności. Zaproponowanie klientowi bonusowych materiałów, które odkryje po zeskanowaniu kodu, będzie dla niego miłą niespodzianką, a tym samym z pewnością utrwali Twoją markę w jego świadomości.
Nowoczesny wydruk cyfrowy
Drukarnie, chcąc wyjść naprzeciw rosnącym oczekiwaniom producentów i ich klientów, wykorzystują coraz bardziej zaawansowane technologie druku cyfrowego. Pozwalają one nie tylko na pełną personalizację etykiety, ale również na wykonanie niewielkich nakładów. Niskie koszty wydruku dają również możliwość eksperymentowania z różnymi wariantami etykiet. To bardzo przydatne, jeśli nie jesteś do końca przekonany, który z Twoich projektów jest najlepszy. Wydruk obu w niewielkim nakładzie pozwoli zweryfikować ich skuteczność w bezpośrednim kontakcie z klientem. Pamiętaj jednak, że drukarnia spełni Twoje oczekiwania wobec etykiety tylko wtedy, kiedy Ty sam będziesz w stanie je określić.
Masz pytania dotyczące drukowania? A może chcesz wydrukować niestandardowy projekt? Skontaktuj się z naszym specjalistą. Magdalena Wasik – magda.wasik@kserkop.pl |
Oprócz projektu graficznego warto skupić się więc również na przeznaczeniu samej etykiety.
– Klient powinien wiedzieć, do czego dany materiał chce wykorzystać, ponieważ spód etykiety może być różny. Najczęściej spotyka się warstwę z klejem permanentnym lub łatwo usuwalnym. Jeżeli klient chce wykorzystać materiał np. na sprzęcie RTV i AGD, gdzie etykieta nie powinna zostawiać żadnych śladów kleju, to warto zastosować materiał elektrostatyczny, który będzie przylegał do płaskich powierzchni – radzi Ryszard Karoń. – Obecnie dostępne są również materiały na etykiety, które dobrze trzymają się równego i czystego podłoża za pomocą mikroprzyssawek. Nowością jest też folia z podłożem silikonowym, bardzo dobrze trzymająca się płaskiej i gładkiej powierzchni bez pozostawiania śladów – dodaje.
Etykieta to jeden z najważniejszych elementów opakowania Twojego produktu, dlatego musisz poświęcić odpowiednio wiele uwagi temu, jak jest zaprojektowana oraz na jakim podłożu wydrukowana. Tylko w takim przypadku będzie mogła stanowić wartościowy nośnik treści.
Ostatnio zmodyfikowane: 11 grudnia, 2017